Wednesday 14 February 2018

BComplex Shaklee; 6 tanda anda kekurangan Vitamin B

Hai...

Tahukah anda bahawa vitamin B penting untuk diri kita?

Kekurangan vitamin B dapat menyebabkan masalah kesihatan bagi tubuh, kerana vitamin B merupakan kunci utama dalam menjaga kesihatan sel dan membuat Anda tetap bertenaga.

Hari ini mommy nak kongsikan 6 tanda tubuh kekurangan Vitamin B.


1. Gejala kekurangan vitamin B1

Kekurangan vitamin B1 dapat menyebabkan penyakit beri-beri dan sindrom Wernicke-Korsakoff bagi anda yang ketagihan dadah. Gejala awal yang timbul jika kekurangan vitamin B1 seperti mudah lemas, mudah tersinggung, gangguan daya ingatan, kehilangan nafsu makan, gangguan tidur, rasa tidak enak perut, dan penurunan berat badan.

2. Gejala kekurangan vitamin B2

Gejala kekurangan vitamin ini adalah mata merah, kulit bersisik, bibir pecah-pecah, infeksi mulut, hingga sensitif terhadap cahaya.

3. Gejala kekurangan vitamin B3

Gejala yang ditimbulkan jika kekurangan vitamin B3 adalah mengalami gangguan pencernaan, sariawan, kelelahan, muntah, depresi, malah jika terlampau parah menyebabkan penyakit pellagra iaitu keadaan kulit retak-retak yang mirip seperti terbakar sinar matahari, berkerak, dan bersisik yang disertai lepuh-lepuh halus.

4. Gejala kekurangan vitamin B6

Gejala yang ditimbulkan ketika kekurangan vitamin B6 adalah anemia, gangguan kulit seperti ruam, atau bibir pecah-pecah. Selain itu kekurangan vitamin B-6 menyebabkan depresi, kebingungan, mual, rentan terkena infeksi, hingga meningkatkan risiko kanser usus besar dan jenis kanser lainnya.

5. Gejala kekurangan vitamin B12

Kekurangan vitamin B12 dapat menyebabkan anemia pada orang tua. Selain itu masalah psikologis seperti demensia, paranoia, depresi, dan masalah perilaku lainnya juga malah kerosakan saraf kadang-kadang tidak dapat dikembalikan. Gejala yang ditimbulkan apabila Anda kekurangan vitamin B12 adalah kesemutan di kaki dan tangan, kelelahan ekstrim, lesu, mudah marah, atau depresi.

6. Gejala kekurangan asam folat

Gejala kekurangan vitamin B ini adalah merasa kelelahan, sariawan, pertumbuhan tubuh yang buruk, dan lidah membengkak.



Luv,
Mommy Olundus
Dionz Goh

7 comments:

10 Petua Kecantikkan Dan Kesihatan

Ramai orang nak kelihatan cantik tapi kesihatan tak jaga. Begitu juga disebaliknya. Sedangkan kecantikkan dan kesihatan itu merupakan saling...